Odchudzanie: szybkie odchudzanie brzucha bez tajemnic. Sprawdź!

Białko serwatkowe to jedna z najbardziej popularnych odżywek, wielokrotnie spożywana podczas diety redukcyjnej i przy budowaniu masy mięśniowej. Co to jest serwatka? Czy warto suplementować białko i jaki typ białka wybrać?

Białko serwatkowe
W mleku znajdują się dwa typy białka: kazeina i serwatka, więc półprzeźroczysta, płynna część mleka, jaka pozostaje po procesie produkcji sera. Białko serwatkowe uznawane jest za kompletne, gdyż zawiera wszystkie 9 potrzebnych aminokwasów, w tym izoleucyne, leucyne oraz waline (BCAA), jakie są zwłaszcza istotne w procesie budowy masy mięśniowej. Jest mnóstwo zalet połączonych z jego spożyciem, pomaga m.in. w utracie tkanki tłuszczowej, zmniejsza zły cholesterol oraz stabilizuje poziom cukru we krwi.

Białko serwatkowe – jak jest tworzone?

Białko serwatkowe tworzy się z serwatki, więc płynu, jaki pozostaje po produkcji sera. Mechanizm tenże przebiega dwuetapowo: wpierw płyn poddawany jest ultrafiltracji, jaka pozwoli uwolnić białko od zamkniętych w serwatce tłuszczy oraz cukrów. Potem w procesie mikrofiltracji od białek oddzielona jest woda oraz w tenże sposób otrzymuje się suchą, sypką masę. Tak zrobione białko jest produktem zupełnie naturalnym, nie ma smaku ani intensywnego zapachu. Więc, żeby poprawić jego atuty wizualne oraz smakowe, wytwórcy wzbogacają proszek o rozmaitego typu dodatki: słodziki, zapachy oraz barwniki.

Najlepsze białko serwatkowe
Decyzja o wyborze białka serwatkowego zależy zwłaszcza od celu zakupu odżywki i od budżetu, którym dysponujemy. Koncentrat jest niezwykle wszechstronną odżywką, jednakże ze względu na udział cukrów oraz tłuszczów w składzie może być negatywny podczas diety redukcyjnej. Hydrolizat ma w składzie najwięcej białka oraz najszybciej się przyswaja, jednakże, gdy idzie o cenę jest najmniej atrakcyjna, i jego atuty smakowe są najniższe w przyrównaniu z innymi rodzajami białek. Gdy zatem zależy nam na połączeniu doskonałej jakości oraz ceny produktu należałoby wybrać izolat białka.

Białko serwatkowe a odchudzanie

Białko jest potrzebnym składnikiem budulcowym w organizmie człowieka. Pomaga w osiągnięciu pożądanej muskulatury oraz wspiera regenerację po ciężkim treningu, podwyższa także przemianę materii, co pozwoli na skuteczniejsze spalanie tłuszczu bez zagrożenia spadków mięśniowych. Zalecane na diecie redukcyjnej. Należy jednakże pamiętać, iż białko dostarczane jest także z produktów spożywczych, więc także, gdy nie bierzesz udziału w zawodach, nie jesteś sportowcem, i zależy Ci tylko na utrzymaniu czy osiągnięciu idealnej figury suplementacja białkiem nie jest niezbędna. Przy dobrze zbilansowanej diecie jesteś w stanie uzyskać upragniony rezultat bez suplementów. Badania pokazują, iż białko serwatki wydaje się oddziaływać zarówno na grelinę, jak również leptynę, dwa hormony, jakie pomagają regulować apetyt. Leptyna oddziałuje przede wszystkim na bilans energetyczny, jaki pomaga hamować przyjmowanie pokarmu, podczas kiedy grelina reguluje głód oraz odgrywa rolę w inicjacji posiłku. Badania wskazują, iż u otyłych chorych poziom krążącej leptyny jest zazwyczaj zwiększany, podczas kiedy poziom greliny jest obniżany. Serwatka pomaga ustabilizować wytwarzanie leptyny oraz greliny, tym samym zmniejszając apetyt na głód. W jednym z badań, zamieszczonym w ”Nutrition & Metabolism”, wzięło udział 158 osób. Udowodniono, że grupa otrzymująca serwatkę straciła zdecydowanie więcej tkanki tłuszczowej w ciele oraz wykazywała większą ochronę mięśni w przyrównaniu do osób, konsumujących napój kontrolny. W następnym badaniu z 2014 r. wydanym w ”Journal of the American College of Nutrition” analizowano wpływ białka serwatkowego na masę oraz skład ciała. Badacze zbadali, iż dorośli uzupełniający serwatkę doświadczyli dużego spadku tkanki tłuszczowej oraz wagi ciała. Efekty były jeszcze bardziej znaczące u osób dorosłych, jakie łączyły suplementację białek serwatkowych z ćwiczeniami oporowymi. Białko serwatkowe przejawia mnóstwo właściwości, pomaga zarówno w utracie masy ciała, jak również w budowaniu masy mięśniowej. Należy jednakże pamiętać, iż jak z każdym składnikiem odżywczym nie należy przekraczać jego rekomendowanej dawki, nadmiar zagraża zdrowiu i może doprowadzić chociażby do niewydolności nerek. Ilość składników wzmacniających jest uzależniona od wielu elementów, m.in. takich jak: stan zdrowia, aktywność ruchowa, wymiary ciała oraz zaplanowany cel, więc także winna być przystosowana indywidualnie do każdego organizmu.

Białko serwatkowe – efekty uboczne
Mimo wielu zalet leczniczych wynikających z białka serwatkowego, nie winno być ono spożywane przez osoby z alergią na mleko czy nietolerancją laktozy, ponieważ może to spowodować wzdęcia, skurcze, gazy, przemęczenie, bóle głowy oraz nerwowość. Produkty serwatki zawierające chemiczne słodziki, np. poszczególne niedrogie izolaty mogą wywoływać ból, ponieważ są trudniejsze w trawieniu. Białko serwatkowe doskonałej klasy można zdefiniować jako produkt bezpieczny, należy jednakże pamiętać, żeby nie przekraczać jego rekomendowanej dziennej porcji, ponieważ nadmiar białka w diecie jest szkodliwy dla zdrowia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here