Pomarańcze a odchudzanie

Problemy z nadmierną masą ciała dotykają każdego rodzaju coraz większą liczbę osób. Naukowcy mówią już nawet o epidemii otyłości i wzywają do podjęcia walki z nadprogramowymi kilogramami. Przekonują jak bardzo jest to ważne w kontekście dbania o własne zdrowie. Edukują na temat chorób, których ryzyko wystąpienia zdecydowanie rośnie u osób, które mają nadwagę lub otyłość. Na niektórych te argumenty na szczęście działają i decydują się przejść na dietę, żeby schudnąć. Nie zawsze jednak na samym początku wiedzą, co powinni robić. Informacji na temat prawidłowej diety i zdrowego odżywiania się można znaleźć bardzo dużo. Problem w tym, że nie wszystkie informacje są rzetelne i poparte faktami. Tak czy inaczej istnieje kilka uniwersalnych zasad, które każdy może zastosować już od dziś i z pewnością okaże się to dla niego korzystne.

Chcąc schudnąć trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, co w ogóle doprowadziło do tej sytuacji, z jaką człowiek zmaga się w tej chwili. Co takiego robił do tej pory, że przybyło mu tak dużo kilogramów? Zazwyczaj przyczyna jest jedna. Chodzi mianowicie o to, że taka osoba przyjmuje razem z całym dziennym pożywieniem większe ilości kalorii niż jest w stanie spożytkować na codzienną aktywność. To działa jak zwykła matematyka. Jeśli przyjmuje się więcej niż się potrzebuje, to zaczyna się gromadzić zapasy. A tymi zapasami w przypadku człowieka jest właśnie nagromadzony tłuszcz. U naszych przodków miał on szansę zostać użyty w czasach głodu. Ale my dzisiaj nie zmagamy się z tego typu problemami. Większość ludzi na ziemi ma swobodny dostęp do żywności każdego dnia. Więc zapasy rosną i rosną. Żeby się ich pozbyć, trzeba przestać gromadzić. Oczywiście nie ma tutaj absolutnie mowy o tym, aby zacząć się głodzić. Nic z tych rzeczy. Osoba, która chce schudnąć musi jeść. Ale powinna ograniczyć ilość dostarczanych kalorii. Skąd ma wiedzieć o ile ma ograniczyć? Należy sobie policzyć aktualne zapotrzebowanie energetyczne organizmu. Mają na to wpływ takie czynniki jak wiek, płeć, wzrost, aktualna masa ciała. W internecie można znaleźć wiele gotowych kalkulatorów. Trzeba także uwzględnić to, jaka jest nasza codzienna aktywność fizyczna. I nie należy tutaj koloryzować. Jeśli na co dzień poruszamy się autem, pracujemy w pozycji siedzącej przy komputerze a raz w tygodniu idziemy na godzinny fitness to nie jest umiarkowana aktywność fizyczna. To bardzo niska aktywność. To tylko jedna godzina ruchu w ciągu 7 dni. Od obliczonego aktualnego zapotrzebowania energetycznego organizmu należy jeszcze odjąć sobie pewien deficyt kaloryczny. I tutaj również nie wolno przesadzić. Powinno to być nie więcej niż 500-700 kcal na dobę. Taka wielkość deficytu kalorycznego nie będzie dla organizmu drastycznym ograniczeniem kalorii, pozwoli na chudnięcie około 1 kg w tygodniu. Stopniowo te brakujące kalorie organizm będzie sobie pobierać ze zgromadzonych zapasów tłuszczu.

Ważna jest także aktywność fizyczna. Zdecydowanie ułatwia i przyśpiesza odchudzanie. W dodatku ciało stanie się dzięki temu bardziej sprężyste i będzie się mieć więcej energii. Istnieje tak wiele możliwości, jeśli chodzi o ćwiczenia, że z pewnością każdy jest w stanie znaleźć coś odpowiedniego dla siebie. Warto jednak mieć na uwadze to, że sporty tak zwane aerobowe, jak bieganie, fitness czy rowerek stacjonarny na odchudzanie mają najlepszy wpływ. Zapewniają one odpowiedni poziom dotlenienia organizmu, a tłuszcz spala się w takich warunkach zdecydowanie bardziej efektywnie. Zaleca się, aby być aktywnym fizycznie każdego dnia. Liczy się to, aby wysiłek był systematyczny. Jeśli na co dzień niewiele się ruszamy, a raz w tygodniu pójdziemy biegać przez pół dnia, to po pierwsze raczej się nam to nie uda, a po drugie organizm będzie zbyt przeciążony. Warto zastanowić się nad tym, w jaki sposób możemy zwiększyć codzienną aktywność. Jeśli na przykład korzystamy z windy to możemy z niej zrezygnować i zacząć korzystać ze schodów. Oczywiście jeśli ktoś mieszka na dziesiątym piętrze to może być dla niego trudne. Dlatego niech zacznie na przykład wchodzić na pierwsze piętro schodami, a resztę pokonuje windą. Każdego tygodnia niech wchodzi o jedno piętro wyżej. Jeśli mieszkamy dość blisko pracy, to może jesteśmy w stanie dotrzeć do niej pieszo zamiast samochodem? A może przynajmniej raz w tygodniu pojedziemy do niej rowerem? Zwiększenie aktywności na co dzień nie jest trudne, trzeba się tylko trochę zastanowić i podjąć decyzję.

A w jaki sposób motywować się do tego, żeby wytrwać w swoich postanowieniach? Na to także istnieje kilka sposobów. Jednym z nim jest to, by dokładnie wiedzieć dokąd się zmierza i co się stanie, kiedy już tam będziemy. Możemy na przykład ustalić sami ze sobą, że po osiągnięciu celu i zrzuceniu na przykład 10 kg zafundujemy sobie jakąś nagrodę. I lepiej, żeby nie były to czekoladki. Poza tym warto się stale monitorować i kontrolować. Można to robić za pomocą dziennika odchudzania gdzie każdego dnia zapisuje się wszystko to, co się zjadło. W ten sposób trudniej sięgnąć po niezdrową i kaloryczną przekąskę wiedząc, że będziemy musieli to zapisać i nie będziemy z tego dumni.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here