Dieta na odchudzanie

Liczba osób, które decydują się rozpocząć dietę odchudzającą każdego roku się zwiększa. Według specjalistów jest to związane z epidemią otyłości, z którą mamy do czynienia w krajach rozwiniętych i rozwijających się. Dzięki różnego rodzaju programom edukacyjnym coraz większa jest świadomość wśród wielu osób na temat tego, jaka jest zależność pomiędzy stosowaną dietą a masą ciała. Oczywiście bezpośrednią przyczyną nadwagi i otyłości jest dostarczanie wraz z pokarmem większych ilości kalorii niż organizm jest w stanie spożytkować w ciągu całego dnia. Nadmiar tych kalorii gromadzi się w tkance tłuszczowej jako substancja zapasowa na tak zwane gorsze czasy. Jest to uwarunkowane genetycznie, kiedy ta cecha pozwalała ludziom przetrwać okresy głodu. Tymczasem w dzisiejszych czasach nie ma problemu z dostępem do żywności, więc łatwo o spożywanie jej w nadmiernych ilościach i nie ma kiedy spalić nagromadzonych zapasów.

Przejście na dietę odchudzającą jest ważne przede wszystkim ze względów zdrowotnych. Z nadmierną masą ciała wiąże się bowiem wysokie ryzyko zachorowania na miażdżycę oraz inne choroby układu krążeniowego. Inna choroba związana z otyłością to także cukrzyca typu II. Dawniej była to choroba ludzi dorosłych, a szczególnie starszych. Dzisiaj jednak coraz częściej rozpoznaje się ją u osób coraz młodszych, w tym także u dzieci, ponieważ one też coraz częściej walczą z nadwagą i otyłością.

Żeby rozpocząć dietę odchudzającą warto skontaktować się z dietetykiem. Tylko w ten sposób mamy gwarancję tego, że nasza nowa dieta nie okaże się być niedoborowa i tak na prawdę szkodząca zdrowia. To co charakteryzuje diety ułożone przez specjalistę od żywienia człowieka to nie tylko precyzyjne dostarczanie odpowiedniej ilości kalorii każdego dnia. Równie ważne jest to, aby wraz z posiłkami dostarczyć sobie, niezbędną dla zachowania zdrowia, odpowiednią ilość witamin i składników mineralnych. Trudno aby człowiek umiał samodzielnie skomponować sobie taką dietę, jeśli do tej pory żywił się niezdrowo i doprowadził się tym samym do nadwagi lub wręcz otyłości. Poza tym dietetyk wskaże na to, jakie błędy żywieniowe popełniane były do tej pory i czego powinno się unikać w codziennej diecie. Można z nim także porozmawiać na tematy związane z żywieniem. Bardzo możliwe, że uda mu się odkryć oraz kilka błędnych mitów żywieniowych, jakie posiada pacjent.

Bez względu jednak na to, czy na dietę przechodzimy z pomocą dietetyka czy też bez niego to warto zadbać o to, aby zaplanować sobie każdego dnia odpowiednią ilość posiłków. Zaleca się aby jadać 4 lub 5 posiłków dziennie w równych odstępach czasu. Wielu osobom wydaje się, że aby schudnąć muszą się głodzić i są raczej skłonne opuszczać niektóre posiłki. Jednym z posiłków, który wiele osób opuszcza najczęściej jest śniadanie. I jest to bardzo duży błąd. Odpowiednio skomponowane dietetyczne śniadanie na odchudzanie ma bowiem bardzo dobry wpływ. Nie bez powodu mówi się, że śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Przez ostatnich kilka godzin w czasie snu organizm pościł. Rano, aby pobudzić cały organizm do pracy i przyspieszyć metabolizm potrzebne jest źródło energii. Dlatego też śniadanie powinno się spożyć w ciągu pierwszej godziny od wstania z łóżka.

Wiele osób próbuje tłumaczyć się tym, że nie ma rano czasu na gotowanie. Ale jest to zwykła wymówka. Przygotowanie śniadania wcale nie zajmuje wiele czasu. Idealnym wyborem w takiej sytuacji jest owsianka. To doskonałe śniadanie na odchudzanie. Owies jest produktem zbożowym i dostarcza dobrej jakości złożonych węglowodanów. Płatki owsiane zjedzone z mlekiem lub jogurtem zapewnią także odpowiednią ilość dobrej jakości białka. Jeśli dorzucić do tego jakiś owoc i kilka orzechów lub migdałów to śniadanie to staje się idealnym rozpoczęciem dnia, które dostarczy niezbędnej dawki energii i zapewni sytość na kilka najbliższych godzin. I wcale nie trzeba tego rano długo gotować. Płatki można zalać gorącym mlekiem dzień wcześniej a rano tylko podgrzać i dorzucić owoce i orzechy. Można też zjeść je na zimno, jeśli ktoś woli taką formę. Przygotowanie nie zajmuje więcej niż 1 minutę. A zjedzenie nie więcej niż 5 minut. Więcej czasu z pewnością spędzamy w łóżku włączając kolejną drzemkę w budziku na telefonie.

Oprócz zdrowego i pełnowartościowego śniadania w jadłospisie osoby odchudzającej się muszą znaleźć się jeszcze dwa większe posiłki, czyli obiad i kolacja, a także dwie przekąski. Jedna między śniadaniem a obiadem, a druga między obiadem a kolacją. Przekąski mogą składać się z jakiegoś owocu i kilku orzechów albo kanapki lub sałatki warzywnej. Ważne jest to, aby zachować w miarę równe przerwy pomiędzy wszystkimi posiłkami. Dlaczego to takie istotne? Ponieważ pomaga lepiej zapanować nad głodem. Zazwyczaj w tak rozpisanym jadłospisie kolejny posiłek pojawia się wtedy, kiedy jeszcze nie poczuliśmy się bardzo głodni. Dzięki temu możemy uniknąć nagłych napadów głodu, które zwiększają szanse na sięgnięcie po różnego rodzaju niezdrowe przekąski i fast-foody.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *