Kapsaicyna a odchudzanie

Zgodnie z najnowszymi badaniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), 1/3 całej populacji ludzkiej cierpi na nadwagę lub otyłość. Otyłość stała się chorobą cywilizacyjną. Naukowcy z całego świata szukają sposobu, jak radzić sobie z tą dolegliwością. Podstawą jest oczywiście aktywność fizyczna i odpowiednio zbilansowana dieta. Warto również zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu i stosowanie suplementów.
Amerykańscy naukowcy prowadzili badania, których tytuł nosił „Kapsaicyna na odchudzanie”. Badacze z Uniwersytetu Wyoming działający w laboratorium w Baskilad dowiedli, że doskonałym suplementem diety odchudzającej może być kapsaicyna zawarta w chili. Mówią oni, że „Otyłość wynika z nierównowagi pomiędzy przyjmowanymi kaloriami a wydatkowaną energią”.
Warto jednak na samym początku zastanowić się, dlaczego tyjemy i jaki jest powód rosnącej epidemii nadwagi i otyłości.
Dla wielu ludzi chęć spożywania wysokokalorycznych produktów jakimi są np. słodycze czy fast foody, jest większa niż ich motywacja do zrzucenia zbędnych kilogramów. Postanowienia i motywacja ludzi są na tyle słabe, że ulegają jedzeniowym pokusom. Naukowcy z Baskilad zaproponowali kapsaicynę jako suplement w naszej diecie, dzięki której nie trzeba nawet zmniejszać ilości przyjmowanych kalorii. Chodzi tutaj o stymulację metabolizmu. Brzmi to dosyć nierealnie. Okazuje się jednak, że w wielu przypadkach jest to bardzo skuteczna metoda.
Na 59 dorocznym spotkaniu amerykańskiego Towarzystwa Biofizycznego w Baltimore, które odbyło się w dniach 7-11 lutego 2015 badacze pod kierownictwem Dr. Baskarana Thyagarajana z Uniwersytetu Wyoming zaprezentowali, jak kapsaicyna w diecie pobudza termogenezę i spalanie energii. Wytłumaczyli, że dzieje się to poprzez pobudzenie receptorów, które znajdują się w białych i brązowych komórkach tłuszczowych. Takie działanie jest najbardziej skuteczne w przypadku profilaktyki otyłości. Dr Baskarana tłumaczył, że „Białe komórki tłuszczowe gromadzą energię, a brązowe odpowiadają za termogenezę – wytwarzanie ciepła poprzez spalanie tłuszczu”.
Amerykańscy badacze swoimi odkryciami udowodnili, że kapsaicyna jest głównym agonistą (środek wywołujący pobudzenie receptora) białka, które jest nośnikiem TRPV1, czyli przeciwciała otyłości wynikającej z diety wysokotłuszczowej. Swoje badania, naukowcy przeprowadzali na myszach. Pokazały one, że przyjmowanie kapsaicyny z chilii na poziomie 0,01% wielkości przyjmowanego tłuszczu, zapobiegało przyrostowi masy ciała u tych zwierząt, które były na diecie wysokotłuszczowej. Wniosek nasuwa się sam. Podawany suplement diety zwiększył aktywność metaboliczną myszy i spalanie kalorii. W przypadku myszy, które były pozbawione nośnika TRPV1 ten efekt nie zachodził.
Podsumowując badania naukowców z Wyoming, kapsaicyna pobudza przemiany tkanki tłuszczowej białej w brązową, a tym samym zwiększa się termogeneza, która zapobiega powstawaniu otyłości. „Głównym celem obecnych badań jest poszerzenie wiedzy na temat mechanizmu przeciwdziałania otyłości przez kapsaicynę oraz przedstawienia niezbitego dowodu na dietetyczny potencjał kapsaicyny.” – wyjaśniał Dr Baskarana Thyagaraja.
Skutkami wiedzy, jaką dostarczyli nam amerykańscy naukowcy powinno być stosowanie kapsaicyny w naszej codziennej diecie. Wydaje się, że spożywanie chilli nie należy do zbyt przyjemnych rzeczy. W internecie jednak jest mnóstwo smacznych przepisów na dania z tą ostrą papryczką. Swoje zmagania z taką zmianą w diecie można rozpocząć od zjedzenia na obiad, np. kaszy gryczanej zapiekanej z warzywami indykiem i papryczką chilli.
Jest to bardzo prosty i szybki sposób na danie główne, a przy okazji dostarczymy organizmowi dzienną dawkę kapsaicyny. Jeżeli nie chcemy zmieniać naszych posiłków, możemy dodać chilli do np. ulubionego sosu do sałatki. Bardzo dobrym sposobem jest po prostu polanie warzyw olejem lnianym z przyprawami i ostrą papryczką.
Są jednak osoby, które nie lubią ostrych smaków i rozpoczęcie spożywania papryczki chilli byłaby dla nich ogromną traumą.
Całe szczęście istnieją również inne, alternatywne źródła kapsaicyny. Na rynku są dostępne po prostu suplementy diety, takie jak tabletki czy kapsułki zawierające ten składnik, np. Kapsaicyna Extra.
Przy wyborze takiego produktu należy pamiętać, aby kapsaicyna pochodziła z jej naturalnego źródła, czyli papryczki chilli, a nie była pozyskiwana sztucznie. Należy unikać syntetycznych zamienników, które wcale nie przyspieszają naszego metabolizmu,a wręcz mogą szkodzić organizmowi. W Polsce bardzo popularne są Kasułki 3D Chilli. Zawierają one naturalny wyciąg z papryczek Chilli.
Warto pamiętać, że kapsaicyna najlepiej rozpuszcza się w tłuszczach, dlatego dobrze jest łączyć jej spożywanie właśnie z tymi składnikami. Można, tak jak wcześniej wspomniano łączyć papryczkę chilli z olejem. Mamy wtedy pewność, że kapsaicyna wchłonie się do naszego organizmu w bardzo dużej ilości. Dostępne są oczywiście już gotowe kombinacje. Wspomniany wcześniej suplement Kapsułki 3D Chilli mają w swoim składzie kapsaicynę z olejem lnianym, który nie tylko wpływa na nasze odchudzanie, ale jest dobrym źródłem kwasów Omega-3, tak ważnych w codziennej diecie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *