Podstawy zdrowej diety na odchudzanie

Ludzie w dzisiejszych czasach mają coraz większe problemy z utrzymaniem prawidłowej masy ciała. Z roku na rok rośnie liczba osób, które zmagają się z otyłością i nadwagą. Najgorsze jest to, że coraz częściej dotyka to także dzieci. Naukowcy od kilku lat biją na alarm, ponieważ statystyki są bardzo niepokojące. Niestety nadwaga i otyłość nie stanowią tylko i wyłącznie problemu estetycznego. Stanowią one także poważne zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi dotkniętych tym problemem. To właśnie osoby otyłe zdecydowanie częściej zapadają na choroby układy krążenia, miażdżycę tętnic i cukrzycę. To właśnie wśród takich osób jest największe ryzyko zawału serca. Wraz ze wzrostem wagi rośnie także ryzyko zachorowania na różnego rodzaju nowotwory. Nie można także zapominać o tym, że cukrzyca typu II także jest częściej rozpoznawana u osób, które zmagają się z nadwagą lub otyłością. Oczywiście to nie jest pełna liczba chorób i dolegliwości, jakie dotykają osoby otyłe. Ponieważ na ten temat można by poświęcić i całą książkę. Jedno jest pewne – zarówno nadwaga jak i otyłość stanowią poważne zagrożenie dla zdrowia i życia. Warto więc zainteresować się tematem zdrowego odżywiania się, aby przejść na dietę i wreszcie schudnąć.

Wiele osób nie jest w stanie samodzielnie poradzić sobie ze zmianami w swoim odżywianiu. Dlatego też na samym początku warto, aby skontaktować się ze specjalistą w dziedzinie zdrowego żywienia człowieka, czyli z dietetykiem. Taka osoba dokona odpowiednich pomiarów oraz analiz składu ciała a także przygotuje plan żywieniowy i jadłospis. Dzięki temu osoba odchudzająca się będzie nie tylko dostarczać odpowiedniej ilości kalorii każdego dnia, ale także dostarczy sobie z dietą wszystkich niezbędnych witamin oraz składników mineralnych. Osoby otyłe bardzo często cierpią z powodu niedożywienia, co wielu osobom może wydawać się paradoksem. Jednym ze składników, które z pewnością powinny znajdować się w zdrowej diecie odchudzającej są oczywiście warzywa. Oczywiście niemal każdy zna zalecenie o minimum pięciu porcjach warzyw i owoców w diecie każdego dnia. Ale wcale nie trzeba się ograniczać do tylko takiej ilości. Wpływ, jaki mają warzywa na odchudzanie jest nie do przecenienia. Przede wszystkim są to produkty, które w swojej masie zawierają niewielki ilości kalorii. Oczywiście są pewne wyjątki od tej reguły. Na ogół jednak, większość warzyw można spożywać w takich ilościach, na jakie tylko ma się ochotę. Ich kolejną bardzo ważną zaletą jest spora ilość zawartego w nich błonnika. Składnik ten pozwala na lepsze zarządzanie odczuciem głodu. Jeśli w skład posiłku wchodzi odpowiednia ilość błonnika to szybciej dochodzi do odczucia sytości. Dzięki temu nie ma potrzeby dojadania tuż po posiłku. W dodatku sytość utrzymuje się na dłużej. Dlatego zdecydowanie łatwiej jest wytrzymać bez uczucia głodu do kolejnego posiłku. Warzywa mają tę zaletę, że nadają się do jedzenia zarówno na surowo jak i po obróbce termicznej. Można z nich robić wszelkiego rodzaju surówki, zupy, sosy, zapiekanki czy nawet kotlety jarzynowe. Tak naprawdę ogranicza nas nasza wyobraźnia. Oczywiście jeśli do tej pory ktoś nie jadł zbyt wielu warzyw to jego kreatywność odnośnie wykorzystania ich w diecie może być nieco ograniczona. Ale z czasem się to zmieni i warzywa w diecie nie będą stanowić żadnego problemu. A efekty na wadze z pewnością zostaną szybko dostrzeżone i radość z tego faktu zdecydowanie wynagrodzi początkowe trudności.

Co jeszcze, oprócz warzyw i owoców, powinno wchodzić w skład diety odchudzającej? Oczywiście są to produkty o niskiej zawartości tłuszczu. Pod żadnym pozorem nie można całkowicie zrezygnować z tłuszczu, ponieważ pewne jego ilości są w codziennej diecie niezbędne. Jest on potrzebny między innymi dlatego, że pomaga dostarczyć do organizmu niezbędne witaminy rozpuszczalne w tłuszczach. Ze względu jednak na to, że tłuszcz jest produktem o dużej liczbie kalorii w małej objętości, należy uważać na to, ile jest go w codziennej diecie. W dodatku zdecydowanie lepiej jest zdecydować się na tłuszcze roślinne a unikać tłuszczów pochodzenia zwierzęcego. Sporadycznie można oczywiście stosować prawdziwe masło. Ale już ze smalcu i łoju lepiej całkowicie zrezygnować. Dobrym źródłem tłuszczów, oprócz wspomnianych już olejów roślinnych, są także różnego rodzaju orzechy. Warto wprowadzić je do diety, ale nie należy jeść ich zbyt dużo.

Zdrowa dieta osoby odchudzającej się powinna także zawierać dużo produktów mlecznych, głównie fermentowanych. Dzięki temu dostarcza się do organizmu nie tylko dobre źródło białka ale także wapnia. W dodatku produkty fermentowane, takie jak jogurt czy kefir, zawierają bardzo korzystne dla zdrowia szczepy probiotycznych bakterii. Są one bardzo ważne dla budowy zdrowej mikroflory w jelitach człowieka. A trzeba wiedzieć, że coraz częściej naukowcy dostrzegają zależność pomiędzy florą jelitową a otyłością. Osoby, które odżywiają się w sposób nieprawidłowy i są otyłe mają dużo bakterii patogennych. Aby schudnąć i być zdrowym trzeba odbudować dobrą florę i zwiększyć ilość korzystnych bakterii. A to jest możliwe właśnie dzięki zdrowej diecie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *