Rola błonnika w diecie

Wiele osób otyłych boi się rozpocząć dietę odchudzającą, ponieważ ma co do tego bardzo wiele wątpliwości i obaw. Jest bardzo dużo przyczyn takiego stanu rzeczy. Jednym z podstawowych jest oczywiście brak odpowiedniej wiedzy na ten temat, a także duża ilość sprzecznych informacji, które powtarzane są w mediach, gazetach i na licznych stronach internetowych. Naprawdę bardzo trudno się w tym wszystkim połapać osobie, która nie ma odpowiedniej wiedzy. Łatwo się przez to zniechęcić i zdecydować się na to, by kontynuować swoje złe nawyki i niczego nie zmieniać. Osoby z nadwagą i otyłością przed przejściem na dietę hamuje także strach przed tym, że będą przez cały czas głodne. Dieta bowiem kojarzy im się z różnego rodzaju wyrzeczeniami i głodowaniem. Być może próbowały już wcześniej jakichś niesprawdzonych diet z gazet i taki był właśnie tego efekt. Specjaliści od żywienia przekonują jednak, że zdrowa dieta odchudzająca z głodówką nie ma nic wspólnego. Ważne jest takie rozplanowanie posiłków oraz takie dobranie odpowiednich potraw, aby tego odczucia głodu właśnie nie doświadczać. Ponieważ to właśnie głód jest główną przyczyną sięgania po różnego rodzaju niezdrowe przekąski, a także podjadanie pomiędzy posiłkami. Co w takim razie zrobić, żeby nie mieć takich negatywnych odczuć związanych z dietą? Wystarczy zadbać o to, aby w diecie znajdował się w odpowiednich ilościach błonnik a odchudzanie stanie się znacznie prostsze i bardziej przyjemne.

Czym jest ten błonnik i dlaczego ma tak ważną rolę w zdrowej diecie osoby odchudzającej się lub dbającej o zachowanie szczupłej sylwetki? Jest on włóknem pokarmowym, które tylko w niewielkich ilościach ulega strawieniu w przewodzie pokarmowym. Jego ogromną zaletą jest to, że pomaga szybciej nasycić się w trakcie posiłku oraz zachować tę sytość na dłużej. Dzięki temu, że w diecie znajduje się błonnik nie odczuwa się potrzeby podjadania pomiędzy posiłkami. Zazwyczaj dietetycy zalecają, aby spożywać cztery do pięciu posiłków w ciągu dnia. Powinny one być jedzone w równych odstępach czasu. Wszystko po to, by kolejny posiłek został zjedzony jeszcze zanim człowiek zacznie odczuwać głód. Planuje się więc trzy główne posiłki oraz dwie przekąski (w przypadku jadłospisu złożonego z pięciu posiłków). Przerwy pomiędzy każdym posiłkiem powinny wynosić około 3 do 4 godzin. Dzięki odpowiedniej podaży błonnika w diecie jest to jak najbardziej możliwe.

Błonnik ma taką cechę, że w połączeniu z wodą pęcznieje w żołądku, dlatego właśnie zapewnia uczucie sytości. W dalszych etapach trawienia ułatwia przesuwanie się treści pokarmowej. Jest także odpowiedzialny za likwidowanie zaparć, na które cierpi bardzo dużo osób z nadwagą i otyłością. W dodatku błonnik zapewnia także utrzymanie poziomu glukozy we krwi na odpowiednim, stałym poziomie. Jest to bardzo ważne, jeśli chodzi o zapobieganie wahaniom nastrojów na diecie, ale przede wszystkim w kontekście zapobiegania zachorowaniu na cukrzycę.

W jakich produktach znajduje się błonnik? Bardzo duże jego ilości znajdują się w warzywach, a także owocach. To właśnie te produkty, zgodnie z zaleceniami specjalistów od żywienia człowieka, powinny stanowić podstawę codziennego żywienia. Aby się o tym przekonać wystarczy spojrzeć na piramidę żywienia, która zawiera informacje o tym, z czego i w jakich ilościach powinna składać się zdrowa dieta. Z tych zasad powinny korzystać nie tylko osoby, które chcą schudnąć, ale także wszyscy, którzy chcą odżywiać się w sposób zdrowy i racjonalny. Warzywa mają poza tym taką zaletę, że są niskokaloryczne. To znaczy, że można je spożywać do każdego posiłku w niemal nieograniczonych ilościach. Można je także traktować jako bardzo zdrową przekąskę. Warto dołączać pokrojone warzywa do drugiego śniadania, jakie przygotowuje się dzieciom do szkoły, jak również do własnego drugiego śniadania, które będziemy jeść w pracy.

Oprócz warzyw duże ilości błonnika zawierają także produkty zbożowe. Mowa tu przede wszystkim o pełnych ziarnach zbóż i różnego rodzaju kasz. Z tego też powodu tak dużo jest zaleceń odnośnie zwiększenia w codziennej diecie produktów pełnoziarnistych czy też zamiany jasnego pieczywa z oczyszczonej mąki na pieczywo z pełnoziarnistej mąki razowej.

Zwiększając ilość błonnika w diecie trzeba jednak pamiętać, że także i tutaj należy zachować zdrowy umiar. Jest on oczywiście zdrowy i bardzo potrzebny, ale nie jest pozbawiony wad, jeśli przyjmowany będzie w nadmiarze. Ważną rzeczą, o której trzeba pamiętać jest fakt, że błonnik wiąże duże ilości wody, a tym samym może wraz z wodą związać pewne ilości witamin oraz składników mineralnych, które się w wodzie rozpuszczają. Przez to, że większa część błonnika nie ulega strawieniu także i wchłonięte witaminy oraz minerały staną się niemożliwe do przyswojenia przez organizm. Zbyt duże ilości błonnika w diecie mogą się więc przyczyniać do powstawania różnego niedoborów witamin lub składników mineralnych. Poza tym należy także pamiętać o dostarczaniu odpowiedniej ilości wody każdego dnia, w przeciwnym razie błonnik zamiast likwidować zaparcia będzie je potęgować.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *