Z czego zrezygnować na diecie?

Wiele osób, które decydują się na rozpoczęcie diety odchudzającej na samym początku nie wie, w jaki sposób powinien wyglądać nowy sposób odżywiania się. Bo niby skąd mają to wiedzieć. Gdyby posiadały taką wiedzę, to z bardzo dużym prawdopodobieństwem wcale nie miałyby problemu z nadmierną masą ciała. Szukają więc różnego rodzaju porad w gazetach albo na stronach internetowych. Czasami uda się, że natrafią na rzetelne informacje. Ale w wielu sytuacjach mogą jednak spotkać się z błędnymi przekonaniami na temat zdrowej diety. A takich istnieje bardzo dużo i są powielane przez coraz to większe rzesze ludzi. W tym chaosie sprzecznych informacji coraz trudniej się odnaleźć zwykłemu człowiekowi, który nie jest specjalistą od żywienia człowieka.

Wiele diet opiera się na przykład na przekonaniu, że należy jakiś składnik pokarmowy całkowicie wykluczyć z diety lub dostarczać go w mocno ograniczonych ilościach. Produktów, które taka dieta każe unikać może być naprawdę bardzo dużo. W ostatnich latach bardzo popularne stało się na przykład eliminowanie glutenu z diety przez coraz większą liczbę osób. Przekonanie o jego szkodliwości tłumaczono na przykład faktem, że dzisiaj używana pszenica to nie jest już to samo zboże co kilkadziesiąt lat temu, że spożywanie jej zagraża naszemu zdrowiu, a gluten, który znajduje się w niej w dużych ilościach jest odpowiedzialny za wszystkie możliwe choroby, na które ludzkość w dzisiejszych czasach zapada. Oczywiście twierdzenia te nie mają większego uzasadnienia, ale strach, jaki wzbudziły w wielu osobach wystarczył, aby przeszły one na dietę bezglutenową. I może nie byłoby w tym nic szczególnie niepokojącego, gdyby nie fakt, że gluten jest białkiem, dość wysoko wartościowym. W dodatku pszenica i inne zboża glutenowe są źródłem wielu niezbędnych witamin, jak choćby witamin z grupy B czy też żelaza. Jeśli więc ktoś rezygnował ze zbóż glutenowych i zastępował je w stosunku 1 do 1 ryżem lub kukurydzą to po niedługim czasie mogło się okazać, że przy okazji doprowadził swój organizm do dużych niedoborów. Tak naprawdę jedynym i niepodważalnym wskazaniem do zastosowania diety bezglutenowej jest celiakia, czyli choroba, w której nawet niewielki ilości glutenu w pożywieniu doprowadzają do uszkodzenia mikrokosmków jelitowych. Ale takie osoby zazwyczaj edukowane są w temacie na dostarczanie jakich składników muszą zwrócić większą uwagę, jeśli wyeliminują pszenicę i inne zboża glutenowe. A więc w ich przypadku niedobory zdarzają się rzadziej.

Kolejnym mitem jest twierdzenie o rezygnacji w diecie odchudzającej z tłuszczu. Oczywiście nie da się zaprzeczyć, że to właśnie nadmiar tłuszczu jest jedną z głównych przyczyn obecnej w świecie zachodnim epidemii nadwagi i otyłości. Ale to wcale nie oznacza tego, że tłuszcz jest sam w sobie zły. Wręcz przeciwnie – jest on bardzo istotnym składnikiem pokarmowym, którego organizm potrzebuje do bardzo wielu procesów. Bez tłuszczu nie byłoby możliwe chociażby zachowanie odpowiedniego nawilżenia skóry. To właśnie micele złożone z cząsteczek tłuszczu pozwalają na zatrzymywanie wody w skórze, by miała ona odpowiednią wilgotność oraz by nie pękała i nie wysychała. Trzeba jednak wiedzieć, jakie tłuszcze wybierać, a z których lepiej zrezygnować. I tak na przykład świeży, wyciskany na zimno olej lniany na odchudzanie wcale nie będzie mieć negatywnego wpływu. I zdecydowanie warto go stosować w swojej codziennej diecie. Dodany do sałatki w niewielkich ilościach dostarczy do organizmu niezbędnych kwasów tłuszczowych omega-3. Podobnie nie trzeba się obawiać innych olejów roślinnych takich jak oliwa z oliwek czy też olej rzepakowy. Oczywiście należy stosować je w rozsądnych ilościach. Zupełnie inaczej sprawa ma się z tłuszczami pochodzenia zwierzęcego. Od dawna wiadomo, że przyczyniają się one do rozwoju chorób sercowo-naczyniowych tak jak chociażby miażdżyca tętnic. Zawierają one kwasy tłuszczowe nasycone, które właśnie mają tendencję do zapychania tętnic i ogólnie naczyń krwionośnych. W dodatku mają właściwości prozapalne. Tak więc w kuchni człowieka odchudzającego się lub dbającego o zdrowie nie ma miejsca na smalec czy łój. Masło stanowi tutaj jedyny wyjątek, aczkolwiek także i w tej kwestii należy zachować umiar i zdrowy rozsądek.

Jeszcze innym mitem żywieniowym, na którym opiera się wiele popularnych współczesnych diet jest rezygnowanie z węglowodanów. Zamiast nich spożywa się albo większe ilości tłuszczu, albo większe ilości białka. Niestety ale żaden z tych modeli żywieniowych nie ma prawa nazywać się zdrowym sposobem żywienia. I wiele osób, które zdecydowało się zastosować u siebie taką dietę prędzej czy później zaczyna doświadczać negatywnych konsekwencji takiego sposobu odżywiania się. Szczególnie niebezpieczne jest spożywanie dużych ilości białka. Niestety, ale taka dieta wiąże się z tym, że we krwi takiej osoby krąży bardzo wiele szkodliwych dla zdrowia produktów przemiany materii i rozkładu białka. Jako, że krew oczyszczana jest w nerkach to po pewnym czasie można mieć z nimi spore problemy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *