Szkło jest powszechnie wykorzystane do produkcji opakowań kosmetycznych. Tendencja ta ma swoje uzasadnienie – jest to tworzywo neutralne, które na dodatek ma ciekawe właściwości fizykochemiczne. Czas je poznać!
Krótka charakterystyka szkła
Wzór chemiczny szkła to SiO2. Oznacza to, że w sensie chemicznym jest to tlenek krzemu (IV). Do produkcji tego związku niezbędne jest bogate źródło krzemu, czyli… piasek. Warto jednak dodać, że przetwarzanie tego surowca w opakowania szklane do kosmetyków wiąże się z dużym zużyciem energii. I tu pojawia się pierwsza zaleta szkła, a konkretnie możliwość jego odzyskania w procesie recyklingu. Ciekawostką jest fakt, że do produkcji nowego, szklanego opakowania na kosmetyki używa się w aż 80 procentach tworzywa wytwarzanego wtórnie.
Właściwości fizyczne i chemiczne szkła
Na tym nie koniec. Szkło jest bowiem dość ciężkie i twarde. O ile pierwsza z tych cech nie jest zaletą, o tyle druga jest jak najbardziej pożądana. Szkło jest kruche i łatwo się tłucze, aczkolwiek po dodaniu do niego takich pierwiastków, jak bor, magnez lub ołów, jego wytrzymałość znacznie wzrasta. Borowe opakowania na kosmetyki są zresztą bardzo popularne, gdyż ich ciemna barwa skutecznie zatrzymuje promienie ultrafioletowe. Warto też dodać, że wzrost grubości szkła również ma istotny wpływ na zwiększenie jego wytrzymałości. Stąd też spory odsetek szklanych opakowań to wyroby masywne i solidnie zbudowane.
Szkło – zalety i wady
Największą zaletą szklanych opakowań do kosmetyków jest ich neutralność chemiczna.
Szklany pojemnik:
- nie wchodzi w reakcje z produktem,
- chroni zawartość przed oddziaływaniami zewnętrznymi,
- jest powszechnie wykorzystywany przez producentów kosmetyków,
- może być wielokrotnie używany dla różnych kosmetyków,
- po wyrzuceniu nie emituje do otoczenia szkodliwych substancji.
Jakie są największe wady szkła? Cóż, szkło to przede wszystkim:
- poważne wyzwanie logistyczne, gdyż opakowania szklane do kosmetyków trzeba zabezpieczać przed stłuczeniem,
- zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt,
- długi czas rozkładu, który sięga aż miliona lat,
- wzrost ryzyka pożaru, zwłaszcza w lasach i nasłonecznionych miejscach,
- tworzywo, które do produkcji wymaga solidnego nakładu energii,
- duża masa, która ostatecznie wpływa na koszty transportu itd.
Reasumując, szklane opakowania na kosmetyki mają swoje zalety i wady. Tych pierwszych jest na szczęście zdecydowanie więcej i to dlatego szkło będzie jeszcze przez wiele lat używane do produkcji różnych pojemników na produkty kosmetyczne.